söndag 10 juni 2012

Egen filbunke



Lyckades på tredje försöket att göra egna "filbunkar". :)

Hittade receptet i Rutiga kokboken men det tog en stund innan jag kom på vad som var bäst att ersätta filmjölk med. Första gången tog jag hälften surmjölk och hälften grekisk youghurt = blev alldeles för löst. Andra gången använde jag gräddfil = Helt ok, men ännu inte riktigt så där stadigt som det skall vara. Tredje gången gillt satte jag i fil och dessutom en liten skvätt grädde. Yes! Jag lyckades!

Filbunke 
1 liter röd mjölk
1 dl fil (röd)
ungefär 1/4 dl vispgrädde (lite mer möjligtvis..)

Värm mjölken tills den nästan kokar. Ställ genast i vattenbad för att kyla ner till rumstemperatur.
När den är kyld tillsätter du filen och grädden och rör om.
Slå upp i portionsskålar, eller tomma filburkar. Räcker till 5 st. Täck över och låt stå i rumstemperatur över natten. Sätt i kylen innan du äter.
Du kan använda av filbunken till nästa sats du gör. (kan användas 3-4 gånger innan du behöver starta på nytt.)
Ät med lite socker på eller färska/frysta bär. Eller varför inte skivade bananer. :)



26.6 2013
Här kommer ett litet tillägg på mitt inlägg, efter att jag hållit på i över ett år och göra filbunke:
Behöver inte vara röd filbunke eller grädde. Funkar även med bara röd mjölk och lättfil. Ställ bunkarna där det är varmt. T.ex på spisen efter att du lagat mat och plattorna är lite ljumma ännu. Det påskyndar processen. Nu mitt i sommaren när det är varmt inne kan filbunkarna bli klara på några timmar. Mitt i vintern kan man få ha fram dem att stå över natten och vidare in på följande dag. man kan tro att man har misslyckats ibland när de är alldeles lösa men det är bara för att det varit för svalt och stått för kort tid.

2 kommentarer:

  1. Ser gott ut! Nagon aning om vad man kan anvanda istallet for fil (finns ej har)? Undra om Grekisk yogurth skulle fungera. Tror att det blir for sott med vanlig yogurth.

    SvaraRadera
  2. Det var jättegott. Godare än köptisfil.Har läst någonstans att det inte funkar med youghurt..

    SvaraRadera