måndag 8 oktober 2012

Omogna gröna tomater blev marmelad och chutney

 
Nåja, gjorde ett försök. Klyftade tomater i två kastruller och prövade göra både marmelad och chutney. Googlade lite på nätet och hittade på lite egen mix.
 

 
Eldade i vedspisen eftersom det skulle koka en hel timme. Det bidrog dessutom till att vi fick det varmt och skönt i stugan. :) Förutom att fisksoppan som jag kokade samtidigt hann koka över lite så att det började dofta mindre trevligt.. :(

 

 
Marmelad
 
Ung. 1/2 kg tomater (i det här fallet omogna)
Rivet skal från en apelsin  +  saften
En sked honung
ung. lika mycket socker som tomater
Koka en timme och häll i glasburkar
 
Använde inget konserveringsämne så får se hur länge marmeladen håller.. Provsmakade när jag satte på burk och tyckte det var ok smak. Apelsinsmaken tog över och det var rätt sött, men jag kan tänka mig att det som kallt passar perfekt på ett rostbröd.
 
 

 
 
Chutney
 
Ung en 1/2 kg omogna tomater
En gul paprika
En stor gul lök
2 pressade vitlöksklyftor
En bit purjolök
2 dl äppelvinäger
ung 2 msk vatten
Lite gurkmeja, curry, pepparblandning och en tsk salt
Kokade ung en timme under lock
Mixade ihop allt lite lätt innan jag satte på burk
 



Blev först klar med marmeladen



 
Här är alltihopa. Chutneyn är till höger. Lämnade ännu mycket tomater så i fall det blev lyckat får jag göra mera. :)

2 kommentarer:

  1. Sku vill test på chutney jag å. blev e gott??

    SvaraRadera
  2. Jag måst säga att jag inte vet ännu. Provsmaka lite medan det var varmt och tyckt det var ok. Ha inte smaka på det nå sedan. Vi åt fisksoppa idag så det var ingen mat att kombinera chutneyn med. Har laga en liten burk åt dig med.:)

    SvaraRadera